
TOPLUM ve HEKiM. Kasım - Aralık 2002 • Cilt 17 • Sayı 6 441 

DOSYA/GÖZLEM VE GÖRÜŞLER 

2000 YılıNDA ABD MEDYASıNıN KULAK 
ASMADIGI ON ÇARPıCı HABER* 

ABD'nin 'Kemal Derviş'i Alan Greenspan aylardır 
ülkesinin gazete sayfalarından ve televizyon ekranlarından 
inmek bilmedi. Adam hapşırsa haber oldu; ettiği her kelam 
köşeyazarları tarafından kılı kırk yaran bir titizlikle 
yorumlandı; yüzünün aldığı her şekil buluttan nem kapan 
spikerlerce bir şeylere yoruldu. Clinton-lewinsky ikilisinin 
cinsi münasebetleri de aynı 'araştırmacı gazetecilik'ten 
nasibini aldı. Olay öyle bir çığrından çıktı -daha doğrusu 
çıkarıldı - ki lewinsky'nin sperm lekeli elbisesi kısa bir 
süreliğine de olsa ülke gündeminin zirvesine yerleşti. O 
zirveye daha ne abur cubur haberler oturmadı ki? Kübalı 
Elian Gonzales'in vesayeti, Ricky Martin'in cinsel kimliği, 
Survivor yarışmasının gözüpek savaşçıları, vs., vs. Bu tür 
mevzuların medyada kendine yer bulması başlı başına bir 
sorun değil aslında, ilk bakışta çok yüzeysel, eften püften 
görünen yukarıdakilere benzer nice olay seviyeli bir eleştirel 
yaklaşımla ele alındığında gayet ilginç açılımlar sağlayabi­
liyor, köklü toplumsal çelişkilere ışık tutabiliyor. Ricky Mar­
tin vakasının adeta Türkiye'deki izdüşümü olan "Tarkan'ın 
fotoğrafları" skandalının kimi Radikal yazarları tarafından 
işleniş biçimi bu türden seviyeli bir gazeteciliğe iyi bir örnek 
teşkil ediyor. Ama ne yazık ki Tarkan/Martin/lewinskyl 
Gonzales benzeri simalar ve onların etrafında patlak veren 
hadiseler birkaç güzide istisna hariç hep 
magazinleştirilerek, fetişleştirilerek, toplumsal 
bağlamlarından koparılarak haber yapıldıkları için 
barındırdıkları dönüştürücü potansiyeller de genellikle güme 
gidiyor. Dahası, sindirimi daha kolayolan bu nevi 'light' 
haberler zamanla bünyede alışkanlık yaptığından olsa 
gerek toplumu yakından ilgilendiren -daha doğrusu 
ilgilendirmesi beklenen-yerel, ulusal ya da küresel ölçekli 

*Birikim Dergisi /nin Eylül 2007 tarihli 749. sayısından 
almmışt/(. 

** Derleyen, Birikim Dergisi Yazan 

Kenan ERÇEL ** 

birçok hayati gelişme, bırakınız öncelikli bir muamele 
görmeyi, kimi zaman kendilerine haber mönüsünde 
idareten bir yer dahi bulamıyor. Fevkalade önemli 
sonuçlara gebe olduğu halde dev medya kuruluşlarının 
ilgisini çekmeyi bir türlü başaramayan öyle çarpıcı haberler 
var ki insanın Nasreddin Hoca'nın kediIciğer fıkrası mi­
sali, "bunlar haber değilse o zaman medya nerede?" diye 
sorası geliyor. 

Aşağıda bu türden haberlerden derlenmiş bir seçki 
bulacaksınız. 

Kaliforniya'daki Sonoma Devlet Üniversitesi'nin 
medya çalışmaları bölümündeki bir ekip tarafından 
hazırlanmış olan bu 'top 10', ABD medyasının geçtiğimiz 
sene atladığı, kulak asmadığı, kaale almadığı, iltifat 
etmediği, sumen altı yaptığı çarpıcı olayları içeriyor. 
1975'ten bu yana Troject Censored adıyla faaliyet gösteren 
ekip her yıl tonlarca arşivi eşeleyip belli başlı ABD gazete 
ve TV kanallarında kendine üç satır yer bulup bulamayan 
ama bilim kurgu diliyle 'paralel bir evren'de yeri göğü 
sarsacak önem ve ivedilikteki gelişmeleri derliyor, sonra da 
alternatif yayın organları ve internet aracılığıyla bunları 
duyurmaya çalışıyor. Yani bir nevi bizdeki medya J; rom J;'in 
ABD'deki karşılığı. Aşağıda bu projenin 2000 yılı sonuçları­
nın tadımlık bir çevirisi bulunmakta. Önceki senelere ait 
listelere ya da bu senenin daha uzun ve de kapsamlı özgün 
metnine www.projectcensored.com sitesinden 
ulaşabilirsiniz. 

1. Dünya Bankası ve çokuluslu şirketler suyu 
özelleştirmeye çalışıyor. 

Birleşmiş Milletler'e bakılırsa günümüzde bir 
milyardan fazla insan temiz içme suyuna ulaşamıyor. Bu 
rakamın önümüzdeki 10 sene içinde ikiye katlanması 



442 TOPLUM ve HEKiM. Kasım - Aralık 2002. Cilt 17 • Sayı 6 

bekleniyor. Su tüketimi dünya nüfusunun iki katı hızla 

büyümeye devam ediyor. Bu insanlık için bir kriz, şirketler 
içinse eşsiz bir fırsat çünkü su dünya üzerinde henüz el 
atılmamış belki de en önemli meta namzeti. 

Hükümetlerse şirketlerle işbirliği yapmak için sıraya 
girmiş durumda. Her sene dünyanın dört bir yanından 
gelen kamu yetkilileri Dünya Su Konseyi bünyesinde iş 
çevreleri ve Dünya Bankası uzmanları ile biraraya gelmekte. 
Söz konusu Konsey ticari çıkarların hükümranlığı altındaki 
bir think-tank ve bu Konsey'de temsil edilen şirketler su 
üzerindeki emellerini gayet arsız demeçlerle dile 
getirmekten pek çekinmiyorlar. Örneğin, Monsanto'dan 
Robert Farley, şirketinin stratejisini aynen şu kelimelerle 
ifade ediyor: "Gıda üretiminde su en az tohum kadar 
vazgeçilmez bir girdi olduğu ve susuz yaşam mümkün 
olmadığı için, Monsanto su üzerinde bir kontrol tesis 
etmeye çalışıyor" . 

Bu tip özelleştirmecilerin işi her zaman yaver 
gitmeyebiliyor haliyle. Mesela, 1999'da Bolivya'nın 
Cochabamba bölgesindeki kamuya ait su sistemini Bechtel 
adlı şirket Dünya Bankası'nın yardımıyla devralır almaz su 
fiyatlarına yüzde yüz zam geldi. Zaten ne zaman bir yerde 
su hizmetleri özelleştirilse, fiyatlar iki ila üç katına fırlıyor, 
kalite hızla düşüyor ve ödemelerini aksatanlar anında susuz 
bırakılıyor. Geçtiğimiz sene ile bir durumla karşı karşıya 
kalan Bolivyalılar bir dizi genel grev neticesinde hükümeti 
dize getirmeyi başardı ve Bechtel'in sözleşmesini iptal ettirdi. 
Cochabamba'daki bu su savaşı çokuluslu şirketler 
güdümündeki küreselleşme sürecine ayak direyenler 
açısından tarihi bir zafer mahiyetindeydi. ABD halkının 
büyük çoğunluğu bu haberi Associated Press'ten Peter 
McFarren'in aktardığı şekliyle öğrendi. Göstericileri 
uyuşturucu ticaretçisi olarak karalamaya çalışan hükümet 
yetkilileri ile aynı telden çalan McFarren'in Bolivya suyunu 
Şili'ye taşımak yönündeki bir önerge lehinde lobi faaliyeti 
yürüttüğü ortaya çıkınca bu 'araştırmacı-müteşebbis' 
gazeteci AP'deki işinden istifa etmek zorunda kalmıştı. 

Daha fazla bilgiyi www.canadians.org/blupla-net/ 
index2.html adresinden edinebilirsiniz. 

2. ABD Ordusunun psikolojik harekat personeli 
CNN'de çalıştı. 

Bilindiği üzere CNN'nin Kosova'daki savaşı ele alış tarzı 
olup biteni karikatürize etmek, savaş karşıtı görüşlere aldırış 
etmemek, NATO yetkililerinin papağanlığına soyunmak 
nevinden birçok eleştiriye hedef olmuştu. 1999 yılında 
NATO'nun Kosova'da yürüttüğü savaş sona ererken, işte 
bu dev medya kuruluşunun Atlanta'daki merkez binası beş 
stajyeri konuk etmeye hazırlanıyordu. Söz konusu stajyerler 
prestijli bir iş tecrübesi peşindeki kolej öğrencileri değil, 
görevleri halka, seçilmiş bilgi sunmak olan ABD ordusunun 
propaganda uzmanlarıydı. Dünyanın en büyük haber 
şebekesinde çalışmak onlara bu fırsatı fazlasıyla vermişe 

benziyor. 

Danimarka'nın saygın gazetelerinden Trouw'a konuşan 
bir askeri sözcüye göre (Beşli) sıradan birer CNN çalışanı 

olarak görev yaptı. Muhtemelen Kosova savaşı sırasındaki 
haberlerin hazırlanmasına iştirak etti. Stajyerlerin tam olarak 
ne yaptığı aslında oldukça müphem. CNN'e bakılırsa tek 
bir haber dahi kaleme almamış; hiçbir kararda son söz 
hakkına sahip olmamışlar. Fakat en azından ordunun 
gözünde stajyerler büyük bir başarıya imza atmışa 
benziyorlar. Fransız istihbarat teşkilatının aktardığına göre 
geçen senenin başlarında gerçekleştirilen bir askeri 
sempozyumda, psikolojik harekat uzmanı Christopher St. 
John "silahlı kuwetler ve medya devleri arasında daha sıkı 
bir işbirliği" çağrısında bulundu. 

Daha fazla bilgi için www.counter-punch.org/ 
cnnpsyops.html adresini ziyaret edebilirsiniz. 

3. ABD Belgrad'daki Çin Konsolosluğu'nu kasten mi 
bombaladı? 

7 Mayıs 1999 tarihinde, ABD uçakları Belgradtaki Çin 
Konsolosluğu'nu bombaladılar. Başkan Clinton olayı ABD 
istihbarat teşkilatının yanlış haritalarından kaynaklanan 
'trajik bir hata' olarak nitelendirdi. 

ABD medyası için bu demeç fazlasıyla kafiydi belki 
ama dünyanın geri kalanı açısından kazın ayağı pek öyle 
değildi. London Observer ile Kopenhag'dan Politiken'e 
mensup gazeteciler ortaklaşa bir çalışma yürütüp Beyaz 
Saray ve ordununkinden çok farklı bir öykü ortaya çıkardılar. 
Gazetecilerin irtibata geçtiği yüksek rütbeli kaynaklara göre 
NATO, Yugoslav ordusunun yayın organı hizmetini gören 
Çin Konsolosluğu'nu kasten bombalamıştı. Milli imgeleme 
ve Haritacılık idaresi'nden bir yetkili, görevlerini hakkıyla ifa 
edemedikleri yollu eleştirilere içerlediğinden olsa gerek, 
yanlış harita iddiasını, 'kuyruklu yalan' olarak değerlendirdi. 

Observerhaberi patlattıktan sonra Associated Press de 
olaya yer vermeye başladı ama belli başlı gazetelerin çoğu 
onların izinden gitmeye yanaşmadı. Washington Post 
vakaya dünyadan özet haberler köşesinde epitopu 90 
kelimelik bir yer ayırdı, ona da ,NATO, Konsolosluğun 
Bombalanması iddiasını Yalanladı diye başlık attı. NewYork 
Times olaya uzaktan yakından değinmedi bile. Adil ve 
Doğru Habercilik (FAIR) adlı bağımsız bir basın izleme örgütü 
Times'a bu haberi neden dikkate almadığını sorduğunda 
gazetenin dış haberler şefinin yanıtı Observerin haber 
kaynaklarının "en azından (bizim) kıstaslarımıza göre pek 
sağlam pabuç" olmadığı şeklindeydi. 

4. Nükleer santrallerin satış masrafları ABD 
vatandaşlarına yıkılıyor. 

Birleşik Devletler artık nükleer güç istemiyor. 1979'da 
Pensilvanya'nın Three-Miles Adası'nda gerçekleşen 
faciadan beri bu ülkede tek bir nükleer santral dahi inşa 
edilmedi. Nükleer güç endüstrisi bu koşullarda ne yapacaktı 
peki? Yurtdışına sevk edilecekti, tabii ki. ABD'Ii nükleer enerji 
şirketleri vatandaşlarının ödedikleri vergiler sayesinde bu 
atıl endüstriyi Üçüncü Dünya'ya taşımakla meşguller uzun 
zamandır. 

ABD'nin adı sanı pek duyulmamış devlet kuru­
luşlarından The Export-import Bönfe'in (ihracat-ithalat 

) 

( ) 



TOPLUM ve HEKiM. Kasım - Aralık 2002 • eilt 17 • Sayı 6 443 

Bankası) işlevleri arasında kendi santrallarını edinmek 
isteyen yabancı hükümetlere kredi açmak ve teşvikler 
sağlamak da bulunmaktadır. 1959 ile 1993 arasında 
banka, nakit sıkıntısı içindeki gelişmekte olan ülkelere mali 
yardım yapmak suretiyleABD yapımı reaktörlerin yurtdışına 
satılması için toplam 7.7 milyar dolar harcamıştır. Böylelikle 
kendi ulusal güvenlik standartlarına uymayan birçok 
sorumsuz ve müsrif proje adına ABD devleti, vatandaşlarının 
vergi gelirlerini talan etmiştir. Kamuoyu baskısı sonucu 
kendi topraklarında nükleer enerjiyi feshetmek mecbu­
riyetinde kalan ABD hükümeti, bu tehlikeli endüstriyi 
yabancı ülkelere pazarlamakta -anlaşılan o ki- hiç bir beis 
görmemektedir. 

Örneğin, Türkiye'de Westinghouse'un gırışmeyi 
planladığı ve etkin bir fay hattı üzerinde yeralan 3.2 milyar 
dolarlık Akkuyu santralı projesinin finansmanı için Ex-Im 
bir ön borç tahsisini onaylamıştı. Ne var ki geçen yaz santral 
karşıtı güçlü bir toplumsal direniş neticesinde Türk hü­
kümeti projeyi çok pahalı ve riskli bulduğunu açıklayarak 
feshetmek zorunda kaldı. Hem de zamanın ABD başkan 
yardımcısı AI Gore'un Westinghouse lehinde yürüttüğü 
lobi faaliyetlerine rağmen. Benzer şekilde, Çek 
Cumhuriyeti'nde kurulacak olan ve Avrupalı yetkililerin 
fuzuli ve tehlikeli bulduğu Temelin santrali için banka 300 
milyon dolar borca kefilolmuştu. Öngörülen bütçeyi 
yaklaşık bir milyar dolar aşarak hazır duruma getirilebilen 
santral yoğun uluslararası tepkiler eşliğinde geçen sene 
faaliyete geçirildi. 

Bu hadiseleri televizyon ekranlarında göremeyecek 
olmanızın gayet basit bir nedeni var aslında. CBS'nin sahibi 
Westinghouse, NBC deseniz General Electric'e ait. Yani her 
iki medya kuruluşu da Ex-Im'in desteğiyle yurtdışında 
nükleer santral kuran dev şirketlerin mülkiyetinde. 

5. Uluslararası rapor ABD ve diğerlerini Ruanda' daki 
soykırıma göz yummakla itham ediyor. 

1998'in Mart ayında, Başkan Clinton Ruanda'yı ziyaret 
etti ve 1994 yılında bu bölgede gerçekleşen soykırımı 
durdurmakta gösterdikleri basiretsizlik için Batılı ülkeler 
adına özür diledi. Clinton söz konusu basiretsizliği istihbarat 
yoksunluğuna bağlıyordu. Kendisi ve diğer Batılı liderlerin 
"bu akıı almaz terörün (sizleri) ne kadar derinden ve hızla 
etkilediğini tam manasıyla idrak" edemediğini belirtiyordu 
konuşmasında. Geçtiğimiz sene, seçkin bir heyetin 
hazırladığı rapor aslında Clinton'un Ruanda'da olup biten­
lerden nasıl en ince ayrıntısına kadar haberdar olduğunu 
gözler önüne seriyordu. ABD istihbarat teşkilatı ve 
Birleşmiş Milletler birliklerinin geçtiği bilgilerin hepsi 
yaklaşan katliam tehlikesine ilişkin emarelerle dolup 
taşıyordu. 

1948 BM Soykırım Antlaşması uyarınca bir soykırım 
halinde Birleşmiş Milletler'in müdahalede bulunma 
yükümlülüğü vardır. Ne var ki Ruanda vakasında Clinton 
ve ABD Dışişleri Bakanı Madeleine Albright böylesi bir 
müdahaleye köstek olmak için her yola başvurmuşlardır. 
Rapor'da aynen şöyle belirtilmektedir: "Başkan Clinton 

hatanın tamamen bilgisizlikten kaynakladığında ısrar 
etmektedir. Halbuki, olgular incelendiğinde ABD 
hükümetinin ne olup bittiğinden her yönüyle haberdar 
olduğu açıkça görülmektedir ... fakat iç politika biçare 
Afrikalıların yaşamlarından önce gelmiştir". Farklı bir 
deyişle, Clinton yalan söylemiştir ve konu üzerine çalışan 
bir araştırmacının işaret ettiği gibi "soykırım hakkında 
yalan söylemek cinsel yaşam hakkında yalan söylemekten 
bir nebze daha dehşetengiz olsa gerektir". 

Raporu okumak için www.oau-oau.org/Docu-ment/ 
ipep/ipep.htm adresini ziyaret ediniz. 

6. Silikon Vadisi maaşları düşük tutmak için göçmen 
mühendis çalıştırıyor. 

Kalifiye emek açığım kapatmak kisvesi altında teknoloji 
sektörü HI-B diye bilinen bir göçmen programı kanalıyla 
Hindistan ve Filipinler'den Kaliforniya'ya mühendis 
getirtmektedir. Programın koşulları gereği şirketler 
göçmen çalışanlarının hamiliğini üstlenmekte; böylelikle 
onlar üzerinde birçok tasarruf hakkına sahip olmaktadır. 
Mesela, işçiler bir şikayette bulunacak ya da mazallah bir 
sendika örgütlerneye kalkacak olsa anında yurtdışı 
edilebilmektedir. 

işverenler ellerindeki bu gücü istismar etme konusunda 
hiç zaman kaybetmemişlerdir. Bazıları maaşlan aksatırken 
bazıları da fazla mesai falan ödemeden işçilerini 
haftasonları bile çalıştırmaktadır. Bu türden sözleşmeli 
işçiler sıradan işyerlerinde geçerli olan güvencelerden 
yoksun olduğu için her türlü kollektif eylem teşebbüsü 
hüsranla son bulmuştur. 

insanlık dışı uygulamalarına rağmen gerek 
Cumhuriyetçiler gerekse Demokratlar kendilerine cömert 
bağışlarda bulunan teknoloji endüstrisinin göçmen 
programına gayet sıcak bakmaktadır. Geçtiğimiz Ekim 
işverenlerin önayak olduğu ve HI-B tipi vizelerin 
arttırılmasını talep eden bir önerge Temsilciler Meclisi'nde 
ezici bir çoğunlukla kabul edilmiştir. 

7. Bağımsız bir araştırma genetik değişimden geçmiş 
besinlerin muhtemel tehlikelerine işaret ediyor. 

1998 senesinde, araştırmasının bulgularını tartışmak 
üzere Arpad Pustzai isimli ingiliz bilimci televizyona çıktı. 
Daha birkaç hafta geçmeden Pustzai hem işinden oldu, 
hem de araştırma ekibinden. Deneyler durdurulurken 
mevcut verilere de el konuldu. 

Pustzai'nin suçu 'transgenic' yani bünyesinde başka 
türlerden gen barındıracak şekilde işlemden geçirilmiş­
besinierin güvenilirliğini sorgulamaktı, ingiliz bilimci 
deneylerinde transgenic patatesle beslenmiş farelerin 
bağışıklık sistemlerinin zedelendiğini ve gelişimlerinin 
sekteye uğradığını tespit etmişti. Bu tip besinlerin 
memelilerin üzerindeki etkilerini inceleyen tek bağımsız 
araştırma olması itibariyle Pustzai'nin çalıjması aynı 
zamanda bir ilke de imza atıyordu. Bundan önceki tüm 
benzeri araştırmalar biotech şirketlerinin sponsorluğunda 
gerçekleşmişti. 



444 TOPLUM ve HEKiM. Kasım - Aralık 2002 • Ciit 17 • Sayı 6 

ingiltere'nin en saygın tıp dergilerinden The Lancet 
1999 yılında Putzsai'nin bir başka çalışmasını yayımladı. 
Bu çalışma bir öncekinden daha da iddialı sonuçlara 
varıyordu. Araştırma farelerde nükseden sorunların 
patateslere genetik yollarla ilave edilen kimyasallardan 
ziyade genetik mühendislik sürecinin bizzat kendisinden 
kaynaklanmış olabileceği fikrini ortaya atıyordu. Bu gibi 
sorunların araştırmada kullanılan patatesin türüne 
müstesna olması olasılığı saklı olmakla birlikte tüm 
transgenic organizmalarda -süper-marketlerden alıp 
tükettiklerimiz de dahilolmak üzere başgösterebilecek 
cinsten olmaları da kuwetle muhtemeldir. 

Daha ayrıntılı bili için www.sustain.org/biotech adresini 
ziyaret edebilirsiniz. 

8. ilaç şirketleri doktor, hasta ve sağlık örgütlerini 
kıskaca almaya çalışıyor. 

Sadece 1999 yılında depresyon ve benzeri sorunlara 
yönelik 130 milyon reçete yazıldı ABD'de. Reçetelerin 
toplam tutarıysa 8.58 milyar dolar, ilaç şirketlerinin bu 
muazzam pastadan pay kapmak için çevirmeyeceği dolap 
yok neredeyse. 

Zihinsel Hastalıklara Karşı Ulusal ittifak (NAMI) adlı 
örgüte yapılan ve yakın zamana kadar kaynağı ifşa 

edilmemiş olan bağışlar bunun manidar bir örneği. Söz 
konusu örgütün görevlileri mahkeme kararlarını da 
arkalarına alarak hastaların evlerine kadar girip ilaçların 
zamanında alınıp alınmadığını günü gününe tetkik 
edebiliyor. Sözde toplumun sağlığını gözetmekten başka 
hiçbir gailesi olmayan örgütün son iki buçuk yılda ilaç 
şirketlerinden toplam 11.72 milyon dolar yardım aldığını 
Mother Jones dergisi 2000 yılında ortaya çıkardı. Açık farkla 
en büyük yardımı yapan şirketse Prozac'ın üreticisi EI Lilly 
and Co. 

Daha ayrıntılı bilgi için www.MindFreedom.or , 
www.NARPA.org ya da www.icspp.org adreslerini ziyaret 
edebilirsiniz. 

9. Mesleki Güvenlik ve Sağlık idaresi (OS-HA) işçileri 
korumakta yetersiz kalıyor. 

Terry Fenny adlı işçi Titan Lastik şirketinde kalıp 
makinesi başında çalışırken üç parmağını kaybetti. Uzman 
bir makinisyen olmasına rağmen bu tip kalıp makinesi 
üzerine hiç eğitim görmemişti. Üstüne üstlük çalıştığı 
makine güvenlik donanımdan da durdurma düğmesinden 
de yoksundu. 

Diğer kimi Titan işçilerine kıyasla Fenny yine de şanslı 
sayılırdı. Örneğin aynı şirketin farklı bir işletmesinde çalışan 
Don Baysinger iki lastik örme makinesi arasında 20 dakika 
sıkışıp kalınca, göğüs kafesi parçalanmış ve olaydan iki gün 
sonra da hayata gözlerini yummuştu. 

Hükümet ne Fenny, ne Baysinger, ne de diğer 
mağdurlar için pek birşey yapmadı. Fenny parmaklarını 
makineye kaptırdıktan ancak aylar sonra bir teftiş 
düzenleyen OSHA kabahati makinede bulup işletmeye epi 
topu 2.250 dolar ceza kesmiştir. Fenny ise işinden olmuş; 
şirketten aldığı tazminat ise beş aydan kısa bir süre içinde 
kesilmiştir. Baysinger vakasında OSHA yine olayda 
makinenin kusurlu olduğuna kanaat getirmiş ve 20.000 
dolarlık bir ceza uygun görmüştür. Titan bu meblağın 
yarısını ödemeye razı olmuştur. 

ABD'de her sene 6000 işçi iş kazası sonucu yaşamını 
yitirirken bunun on katı kadar işçi de mesleki hastalıklar 
sonucu ölmektedir. Ne var ki ülkenin toplam 102 milyon 
işçisini korumakla görevli devlet müfettişierinin sayısı 
sadece 2003'tür. aSHA'nın performansı işçi dostu geçinen 
Clinton iktidarı sırasında hepten dibe vurmuştur. 1999 
Public Citizen raporuna göre Clinton yönetimi boyunca 
OSHA rekor seviyede az teftiş yapmış; cezaları ya indirmiş 
ya da yer yer hepten kaldırmıştır. 

Raporu okumak için www.citizen.org/hrg/PUB­
LlCATIONS71494.htm adresini ziyaret ediniz. 

10. Çevre Koruma Dairesi (EPA) radyoaktif atıkları 
Denver'in lağım sisteminden geçirmeyi planlıyor. 

1950 ile 1980 arasında milyonlarca galon endüstriyel 
atık Denver'in Lowry bölgesine yığılmış ve bu atıkların 
barındırdığı radyoaktif maddeler de zamanla yeraltı suyuna 
karışmıştı. Kirli yeraltı suyunu kullanılır hale getirmek için 
EPA'nın geliştirdiği 'dahiyane' formüle göre su Denver'in la­
ğım sisteminden geçirildikten sonra ortaya çıkan karışım 
gübre olarak kullanılacaktı. Plütonyum gibi ölümcül 
maddeler içerdiği rivayet edilen atık suyunun tarımda 
kullanılması halinde ABD'lilerin evlerine giren buğday da 
ışıldamaya başlayacak herhalde. 

Denver'in bağlı olduğu Kolorado Eyaleti'nin en büyük 
iki gazetesi Denver Post ve Rocky Mountains bu radyoaktif 
atık olayına pek iltifat etmedi. Kimbilir her iki gazetenin 
de Lowry'e zehirli atık boşaltan şirketler arasında yer alması 
bu tercihte etkili olmuştur belki de. 

) 


